Jak samodzielnie nauczyć się języka obcego
Sprawdź, jak samodzielnie nauczyć się języka obcego – oszczędzając przy tym czas i pieniądze.
W umysłach wielu osób istnieje przekonanie, że nauka języków obcych nie jest łatwa.
Że wymaga specjalnych kompetencji i talentów oraz że na pewno nie jest to coś, z czym może poradzić sobie każdy.
Jeszcze trudniejsza wydaje się nauka samodzielna, przy której zaangażowanie ucznia musi być jeszcze większe.
A on sam musi wykazać się umiejętnościami organizacji własnej pracy.
Prawda jednak jest zupełnie inna.
Mimo problemów, które często napotyka się na początku przygody z nowym językiem, proces jego samodzielnej nauki to nic trudnego.
Wielu chętnym brakuje tylko i wyłącznie… systematyczności.
Nawet zaawansowanym użytkownikom języka znany jest fakt, że by jego znajomość nie zaniknęła, regularny kontakt z nim to konieczność.
Co więcej, powinien być to kontakt na wielu płaszczyznach.
Uwzględniający cztery podstawowe kompetencje językowe, według których ocenia się poziom znajomości języka.
Główne zasady zatem są jasne: systematyczność i różnorodność.
Najlepszym rozwiązaniem jest wyznaczenie sobie określonych ram czasowych w stałe dni tygodnia, kiedy skupić się możemy jedynie na pogłębianiu wiedzy.
Jednak to nie wszystko: nagrań w obcym języku możemy słuchać chociażby gotując czy poruszając się komunikacją miejską.
Z kolei na czytanie krótkich publikacji możemy poświęcić nawet piętnastominutowe przerwy w ciągu dnia.
Jasnym jest, że im częściej znajdziemy chwilę – nawet niedługą – na powtarzanie, przyswojenie języka na poziomie komunikatywnym nastąpi szybciej.
Jeśli chodzi o cztery wymienione wcześniej kompetencje językowe, obejmują one następujące kwestie:
- wypowiedź pisemną,
- wypowiedź ustną,
- rozumienie tekstu pisanego
- rozumienie wypowiedzi ustnej.
Uczeń początkujący może mieć trudności związane z brakiem pomysłu na ciekawe sposoby nauki.
Które to, po tygodniu zmienią ją w przykry obowiązek wykonywany z coraz mniejszym zaangażowaniem.
Dlatego podajemy niżej zbiór różnorodnych metod samodzielnej nauki, pośród których każdy powinien znaleźć interesujące dla siebie wyjścia.
Należy pamiętać, że poszczególne kompetencje łączą się ze sobą.
W efekcie praktykowanie jednej z poniższych metod będzie wpływać równocześnie na rozwój pozostałych umiejętności.
Jak samodzielnie nauczyć się języka obcego – metody
WYPOWIEDŹ PISEMNA
Ćwiczenia wspomagające opanowanie tej kompetencji są wymagające.
Ponieważ kładą nacisk na wiele elementów – poprawność gramatyczną, bogactwo słownictwa oraz znajomość wyrażeń typowych dla danej formy.
Istotne jest, by teksty były korygowane przez osobę zaawansowaną.
Istnieje spora ilość platform internetowych skupiających osoby z krajów całego świata oferujące sprawdzanie wypowiedzi pisemnych stworzonych przez uczniów języka, który dla nich jest językiem ojczystym.
Ponadto w sieci znaleźć można także nauczycieli, którzy podejmą się tego zadania za niewielką opłatą czy nawet za darmo.
- Pisanie „pamiętnika”.
Sposób idealny przede wszystkim dla początkujących.
Bogactwo tematów jest w tym przypadku praktycznie nieograniczone.
Sięgnąć można po narrację (relacjonowanie aktualności, wydarzeń dnia codziennego, nietypowych wypadków), opis (członków rodziny, znajomych, zwierząt, odwiedzonych miejsc), zapis usłyszanych dialogów…
Forma może być dłuższa lub zupełnie krótka, o różnym stopniu zaawansowania językowego w zależności od poziomu ucznia.
- Recenzja.
Metoda polecana dla amatorów kultury, których każda kolejna przeczytana książka lub zobaczony film motywować będą do zrecenzowania danego dzieła.
- Streszczanie.
Po streszczanie można sięgnąć zarówno w przypadku tekstów ustnych, jak i pisemnych, co pozwala jednocześnie na ćwiczenie innych kompetencji.
W streszczaniu chodzi przede wszystkim o podsumowaniu podstawowych myśli dokumentu oraz wychwyceniu jego głównego sensu.
W przygotowywaniu go mogą wspomóc przygotowane wcześniej proste pytania pomocnicze – np. kto mówi, gdzie, kiedy, o czym, jaki jest jego stosunek do opisywanego tematu, dlaczego?.
- Opowiadanie.
Osoby ze szczególnie bujną wyobraźnią mogą pokusić się o stworzenie tekstu opartego jedynie na własnych pomysłach.
W tego typu tekst łatwo jest wpleść zarówno słownictwo związane z życiem codziennym, wyrazy baśniowe, nieczęsto używane, jak również dialogi, idiomy oraz opisy.
- Historyjki.
Metoda do wykorzystania w trakcie nauki słownictwa, polegająca na wyborze ograniczonej liczby słów.
Od jednego po kilkanaście – i ułożeniu przy ich pomocy logicznej (i poprawnej językowo!) historii.
WYPOWIEDŹ USTNA
W przypadku pierwszych wypowiedzi ustnych najważniejszą zasadą jest, by nie zrażać się własnymi błędami.
Z początku będą one występować bardzo często, co wiąże się zarówno ze stresem, jak i brakiem wystarczających zasobów językowych.
Jednak kolejne doświadczenia zbudują pewność siebie i swobodę wypowiedzi, co zminimalizuje tym samym ilość błędów.
- Nagrania.
Jeśli na początku swojej przygody z językiem wciąż wstydzisz się nim posługiwać, nagranie własnego głosu może być w typ przypadku bardzo pomocne.
Zalecane jest szczególnie nagrywanie wypowiedzi spontanicznych, zaimprowizowanych, ponieważ jedynie w ten sposób jesteśmy w stanie rzetelnie zweryfikować opanowanie danej kompetencji.
- Czytanie na głos.
By prawidłowo przeczytać tekst w języku obcym, konieczna jest znajomość zasad jego wymowy.
W podręcznikach oraz na stronach internetowych nietrudno jest znaleźć wykazy tłumaczące sposób, w jaki należy wypowiadać dane głoski, część z nich proponuje również nagrania.
Po zapoznaniu się z nimi można przejść już do samodzielnego głośnego czytania tekstów, pozwalającego na świadome korygowanie własnej wymowy.
- „Narracja bieżąca”.
Opisywanie otaczających elementów w języku obcym na bieżąco, czy to w myślach, czy na głos.
Metoda ta doskonale utrwala słownictwo związane z życiem codziennym.
- Kontakt z osobą zaawansowaną.
Możliwość rozmowy z osobą swobodnie posługującym się danym językiem jest nieoceniona.
Warto rozważyć zainwestowanie w choć jedną godzinę tygodniowo z profesjonalnym nauczycielem.
Natomiast coraz częściej w większych miastach pojawiają się także tzw. wieczory językowe.
W barach czy kawiarniach zbierają się ludzie chętni do rozmowy w danym języku, w tym również obcokrajowcy.
Spotkania odbywają się w niezobowiązującej atmosferze, co istotne jest w przezwyciężaniu oczywistej na początku bariery językowej.
Warto rozejrzeć się także za możliwością wolontariatu w obcojęzycznym towarzystwie.
Można także uczestniczyć w wydarzeniach, na których osoby zaawansowane w języku mogą się pojawić.
Każda okazja rozmowy z nimi jest dla ucznia niezwykle cenna.
ROZUMIENIE TEKSTU PISANEGO, ROZUMIENIE WYPOWIEDZI USTNEJ
Połączenie powyższych dwóch kompetencji nie jest przypadkowe.
Bowiem metody nauki związane z rozumieniem tekstu tak pisanego, jak i mówionego, nierzadko się pokrywają.
W przypadku pracy nad nimi, kluczowy jest dobór źródeł dopasowanych do aktualnego poziomu ucznia.
Teksty o zbyt niskim poziomie trudności nie przyczynią się do wzbogacenia znajomości języka.
Natomiast porażka w przypadku źródeł zbyt trudnych będzie jedynie zniechęcać do dalszej pracy.
- Gotowe arkusze pytań.
Także w pracy nad rozumieniem wypowiedzi ustnych i pisemnych pomocny będzie Internet.
W sieci na stronach polskich oraz obcojęzycznych trafić można na teksty i nagrania, do których dołączone są już arkusze z pytaniami.
Jeśli uczeń preferuje metody tradycyjne, istnieje szeroki wybór podręczników wspomagających pracę nad tymi właśnie umiejętnościami.
Radio i telewizja.
Śledzenie obcojęzycznych mediów od samego początku nauki może wydać się bezzasadnym rzuceniem się na głęboką wodę.
Lecz, wbrew pozorom przynosi nieocenione korzyści.
Mimo braku zrozumienia znacznej części wypowiedzi, rozwija umiejętności wychwytywania informacji na podstawie kontekstu.
Pozwala również na zaznajomienie się z rytmem oraz wymową języka.
Co więcej, słuchający nierzadko podświadomie zapamiętuje struktury oraz słowa z mowy potocznej, których nie nauczyłby się pracując z podręcznikiem.
Programy polecane dla początkujących to przede wszystkim… bajki oraz audycje dla dzieci – https://swiataudiobookow.pl/audiobooki-dla-dzieci/
Tam artykulacja jest bardzo staranna, a akcja przeważnie na tyle zrozumiała, że nietrudno jest pojąć sens wypowiedzi pomimo braków w znajomości słownictwa.
- Gazety i książki.
Szeroki wachlarz obcojęzycznych magazynów pozwala na dopasowanie tematyki do osobistych preferencji, podobnie sprawa ma się w przypadku literatury.
W księgarniach można nabyć również specjalne edycje dla osób uczących się.
W których artykuły dostosowuje się do konkretnego poziomu trudności, a do słów trudniejszych automatycznie dodaje się tłumaczenie.
Wszystkie przytoczone w artykule sposoby mogą być dowolnie łączone.
Można je również poddawać modyfikacjom wynikającym z indywidualnego stylu nauki danego ucznia, który zmieniać się będzie wraz z jej postępowaniem oraz nabywaniem kolejnych umiejętności.
Jednak elementem nieodzownym, wymagającym ciągłego podkreślania jest omawiana wcześniej systematyczność, bez której opanowanie języka w stopniu zadowalającym nie będzie możliwe.